Skočiť na obsah

Boardman: Prečo som na Raňajkách s BBC nemal prilbu

Chris Boardman. Foto: British CyclingChris Boardman. Foto: British Cycling

V škótskej divočine, kde sa teraz nachádzam, som ešte nevidel dnes ráno odvysielaný diel Raňajok s BBC, ale viem, že veľa ľudí rozhorčil. To, že som išiel na bicykli v bežnom oblečení vyzerajúc ako normálny človek, si miestami vyslúžilo výkriky zdesenia. Je to pochopiteľné i nešťastné zároveň, pretože to zakrýva skutočné problémy, ktoré sú podľa mňa za tým.

To či nosiť alebo nenosiť prilbu zvyknú brať ľudia veľmi vášnivo, ale väčšina sa nedostane k ďalším zásadným krokom – spýtať sa samého seba prečo. Prečo cítim potrebu nosiť prilbu a reflexnú vestu? Z čoho to mám taký strach, že si beriem na telo niečo ako brnenie? A vlastne – je toto miesto, kde chcem žiť?

Ľudia nosia prilby a reflexné vesty, lebo majú pocit, že to je všetko, čo môžu urobiť pre svoju bezpečnosť. To ukazuje, ako je skrátka Británia ďaleko od toho, aby vnímala bicyklovanie ako normálny a pohodlný spôsob dopravy.

Venujte prosím len dve minúty svojho času (alebo trebárs len 30 sekúnd) tomuto videu a pochopíte, prečo viem, že prilby nie sú prostriedkom k bezpečnosti na bicykli.

Je to Utrecht v Holandsku a leží len 250 míľ od nášho hlavného mesta. Miera používania prilieb je tam menej než 0,5 % a v dohľade niet ani stopy po reflexných vestách. Majú neuveriteľne nízku nehodovosť a miera smrteľných nehôd je jedna z najnižších na svete.

Som ochotný staviť sa, že aj tí, ktorí prisahajú na prilby a reflexné vesty by v takomto prostredí radi svoje brnenie odložili. A to je to, v Utrechte sa zamerali na skutočné riziká ohrozujúce cyklistov.

„Ale to je tam a nie tu, my sme iní,“ povedia ľudia. „Tam to nie je ako u nás.“ Zatiaľ to je žiaľ stále pravda a presadzovanie bezpečnostného vybavenia pre tých zraniteľnejších nie je odpoveďou. Krajiny, ktoré skúsili zaviesť povinné prilby v zákone, ako napríklad Austrália a Nový Zéland, zaznamenali 30% až 50% pokles počtu cyklistov. V situácii, keď vo Veľkej Británii pravidelne bicykluje menej než 2 % ľudí, by bolo zavedenie zákona, ktorý vlastne ešte ďalších odradí vážnym krokom späť.

Ak sa bicyklovanie vníma ako normálne, začne jazdiť viac ľudí (výskum organizácie British Cycling ukázal, že dve tretiny ľudí by jazdili častejšie ak by sa cítili bezpečnejšie). Čím viac ľudí bicykluje, tým je to bezpečnejšie – tak funguje bezpečnosť v kŕdli. Čím viac ľudí jazdí, tým viac životov sa zachráni z 37 000 úmrtí, ktoré každoročne spôsobí obezita a s ňou spojené ochorenia. Nehovoriac o viac než 27 000 ďalších, ktoré si každý rok vyžiada znečistenie.

Na cestách Veľkej Británie oproti tomu zomrie ročne približne 116 cyklistov, v prepočte na najazdený počet kilometrov to je jeden na obídenie planéty tisíckrát dookola. Bicyklovanie je štatisticky bezpečnejšie než záhradkárčenie, hoci keď idete vedľa kamiónu alebo auta, ktoré vás lízne na rušnej križovatke sa to tak nemusí zdať.

Takže presne rozumiem prečo ľudia berú prilby a reflexné vesty tak zanietene. Chápem, prečo ich chcú používať. Ale tým sa snažia vysporiadať len s dôsledkom. Ja chcem zamerať debatu na príčinu a presadzovať veci, ktoré naozaj pomôžu tomu, aby bolo bicyklovanie bezpečné.

Preto nebudem propagovať reflexné vesty a prilby; nenechám debatu zatiahnuť k téme nepatriacej ani medzi desať najdôležitejších vecí, ktoré zlepšia bezpečnosť cyklistov. Chcem, aby bicyklovanie vo Veľkej Británii bolo také, ako je v Utrechte alebo Kodani a najnovšie v New Yorku – každodenná vec, ktorá sa dá robiť v každodennom oblečení, či máte osem rokov alebo osemdesiat. Chcem, aby ísť na bicykli bola normálna vec, ktorú robia normálni ľudia v normálnom oblečení. Mýlim sa?

Štátna organizácia British Cycling vo februári odštartovala 10-bodový akčný plán, ako naučiť Britov jazdiť na bicykli. Plán s názvom #ChooseCycling uvádza čo by mala robiť vláda a samospráva, aby dostali viac ľudí na bicykel. Sme v rozhodujúcom momente a blížiace sa voľby v roku 2015 predstavujú neobyčajnú príležitosť pokúsiť sa získať zásadné záväzky pre rozvoj cyklodopravy. Úprimne verím, že dokážeme presvedčiť a priblížiť sa o krok k tomu, aby špička v mestách a dedinách Británie vyzerala trochu viac ako v Utrechte.

Preklad článku Boardman: Why I didn't wear a helmet on BBC Breakfast z 3. novembra 2014 na British Cycling