Skočiť na obsah

Niekoľko rád pre jazdu v meste

Aj pri súčasnej málo rozvinutej cyklistickej infraštruktúre sa v meste dá jazdiť na bicykli pomerne bezpečne. Chce to však dodržovať niekoľko zásad, ktoré má skúsený mestský cyklista už podvedome v krvi.

Základom pre bezpečnosť cyklistu v mestskej premávke je byť dobre viditeľný, počínať si primerane sebaisto a hlavne čitateľne pre ostatných účastníkov cestnej premávky. A samozrejme poznať predpisy. Pre bezpečnosť ostatných, obzvlášť chodcov, je nutná pozornosť cyklistu pri jazde a ohľaduplnosť. Mestský priestor zdieľame všetci spoločne a musíme sa naučiť navzájom sa rešpektovať.

Niekoľko jednoduchých rád, na ktoré je dobré myslieť:

  1. Pozdĺž zaparkovaných áut vždy jazdite s dostatočným odstupom pre prípad, že sa na niektorom z nich nečakane otvoria dvere. Pri častých nerovnostiach na ceste, kanáloch či prekážkach jazdite radšej ďalej od okraja cesty a priamejšie namiesto náhlych vybočení, ktoré vodiči za vami nečakajú.
  2. Rohy budov, vchody, veľké autá a prekážky, za ktoré nevidno neobchádzajte tesne, ale vždy oblúkom, môže sa spoza nich znenazdajky vynoriť chodec, pes, kočík, ďalší cyklista či iný tvor. Miesto stále sledujte očami, aby ste stihli zareagovať, príp. radšej spomaľte.
  3. Pred odbočením alebo výjazdom z okružnej križovatky ukážte zmenu smeru rukou. Ukazujte aspoň niekoľko sekúnd pred odbočením, počas neho je už neskoro, vtedy sa už radšej plne venujte riadeniu. Zmenu smeru ukazujte aj pri preraďovaní medzi jazdnými pruhmi, vtedy sa ešte predtým pohľadom dozadu presvedčte, že vás práve nemíňa auto. Pri odbočovaní vľavo je teda najlepšie ukázať zmenu smeru dvakrát – prvýraz pri preraďovaní do ľavého odbočovacieho pruhu, čím upozorňujete vodičov za vami a druhýraz pred samotným odbočením, pre vodičov v protismere. Dôležité skrátka je, aby tí okolo vás vedeli, že budete meniť smer pred tým, než to skutočne urobíte.
  4. V červenej oblasti vodič cyklistu nevidíV červenej oblasti vodič cyklistu nevidí

  5. Pri čakaní na križovatke máte zo zákona právo predbehnúť čakajúce autá sprava a stáť vpredu. Avšak s rozumom, netlačte sa tam, kde nie je dosť miesta (napr. vedľa autobusov a nákladných áut), zbytočne ohrozíte sami seba. Pri čakaní vedľa auta nestojte na jeho úrovni, ale trochu pred ním, aby vás vodič videl a vedel o vás. Ak bliká pravou smerovkou, zostaňte za ním.
    Zvlášť nákladné autá a autobusy majú značný „mŕtvy uhol“ – oblasť blízko vozidla, kde vás vodič nevidí (viď. obrázok). Myslite na to hlavne pred križovatkou, stret s odbočujúcou Tatrovkou končí obvykle zle. Pre cyklistu.
  6. Kúpte si blikačku. Predná je rovnako dôležitá ako zadná, kvôli protiidúcim autám, ktoré odbočujú vľavo a krížia vám cestu ako aj kvôli autám prichádzajúcim zboku. I najlacnejší model blikačky vám preukáže veľkú službu. Vodiči sú totiž zvyknutí sledovať v noci len svetlá a bez nich vás môžu zaznamenať až na kapote. Aj vy sami zistíte, že pri jazde v noci sa cítite so svetlom oveľa istejšie.
  7. Pri míňaní chodcov na spoločných cestičkách spomaľte a obíďte ich čo najväčším oblúkom. Hoci viete, že ho dokážete bezpečne obísť aj tesnou „vlnkou“, ide o pocit chodca, že nebol ohrozený. Obzvlášť to platí na chodníkoch, ktoré sú pre chodcov určené. Nevytvárajme obraz cyklistu ako nebezpečného predátora ohrozujúceho svoje okolie i seba! Potom sa veľmi ťažko získava akákoľvek podpora cyklistiky v meste a zbytočne pribúdajú iba ďalšie zákazy a obmedzenia. Ľudí s malým dieťaťom alebo so psom je lepšie obísť zo strany dospelého človeka.
  8. Bicykel zamykajte vždy radšej o rám, nie len o koleso, najmä ak máte na kolesách rýchloupínacie páčky. Mohli by ste po príchode nájsť už len to koleso. Uprednostnite miesto, kde sa pohybuje veľa ľudí a zvlášť pri dlhodobejšom státí sa oplatí vziať so sebou ľahko odobrateľné časti, napr. svetlo, blikačku, tachometer. Pevné zámky tvaru U sú bezpečnejšie ako lankové.
  9. Rada pre chodcov. Ak za sebou počujete cyklistu a je okolo vás dosť miesta, neodskakujte. Najjednoduchšie pre cyklistu je, ak pokračujete stále rovno, bez problémov vás obíde. Zbytočne by ste mu skákali do cesty. Len ak s okoloidúcimi zaberáte celú šírku cestičky, urobte niekde miesto, aby cyklista mohol prejsť.
  10. Rady pre motoristov. Pri predbiehaní cyklistu myslite na to, že cyklista pri jazde manévruje kvôli nerovnostiam na vozovke a zamávať ním dokáže aj prúdenie vzduchu okolo vozidla. Preto je potrebný dostatočný bočný odstup. Hoci sa v zákone presne nešpecifikuje, odporúčaný minimálny odstup v okolitých krajinách je v centimetroch rovný 60 + vaša rýchlosť. Teda pri 50 km/h je odporúčaný bočný odstup aspoň 110 cm, pri 90 km/h aspoň 150 cm.
    Nepredbiehajte iné motorové vozidlo, ak ide práve oproti cyklista, vydržte tých pár sekúnd. Stretávacia rýchlosť s ním je bežne viac než 100 km/h – pre cyklistu okamžitá smrť vzdialená jeden meter.
    A zbytočne na cyklistu pred vami netrúbte, takmer vždy vás počuje aj bez toho a vie o vás. Trúbenia sa môže zľaknúť (skúste si to z pozície cyklistu) a skôr môže dôsť ku kolízii.

Veľmi podrobne sa tejto téme venuje seriál Jak do města na serveri Prahou na kole.